Måske er du ikke tidligere stødt på begrebet reputation management. Derimod har du helt sikkert set både positive og negative anmeldelser af forskellige virksomheder på internettet – og det er faktisk lige præcis her, at reputation management kommer ind i billedet.
Reputation management eller omdømmeledelse, hvis vi oversætter det til godt dansk, er nemlig kort sagt, hvordan man håndterer en persons, et brands eller en virksomheds ry og omdømme online. Reputation management omtales også som ORM, der står for Online Reputation Management.
I takt med at marketingbranchen har vokset sig stor og stærk, er anmeldelser på internettet nemlig blevet en central markør for brugeropførsel – og i sidste ende for din konverteringsrate som virksomhed. For hvis en potentiel køber søger på en virksomhed eller et produkt og bliver mødt af en mur af dårlige eller vrede anmeldelser, kan du være temmelig sikker på, at vedkommende leder videre og lægger sine penge et andet sted.
Et neutralt, eller endnu bedre positivt, website reputation er altså en vigtig og og afgørende faktor for din virksomhed. Og med reputation management kan du faktisk overvåge og ikke mindst påvirke, hvor mange positive, negative eller neutrale anmeldelser, der kommer frem i søgeresultaterne.
Indholdsfortegnelse
Derfor er online reputation management vigtigt
På samme måde som anbefalinger fungerer uden for internettet – at man fortæller venner og bekendte om gode eller dårlige oplevelser, man har haft med produkter, services eller virksomheder – fungerer sådanne anmeldelser også online.
Eksempel:
Forestil dig, at du gerne vil købe et par nye træningsbukser.
Du søger på Google og finder et brand, som ser tillokkende ud. Men i kommentarfeltet er der mangel på stjerner og til gengæld er der mange kommentarer som ”dårlig pasform”, ”gennemsigtigt materiale”, ”ringe kundeservice”, ”varen kom aldrig frem” og ”skuffende oplevelse, her handler jeg aldrig igen”.
Det betyder, at du vælger at købe dine træningsbukser et andet sted – ikke?
På anmeldelsessider som Trustpilot, på sociale medier og i virksomhedernes egne kommentarfelter bugner det med alt fra negative over neutrale til positive anmeldelser. Fælles for dem alle er, at de i høj grad er med til at påvirke potentielle køberes indtryk af virksomheden.
Et positivt omdømme tager lang tid at opbygge, men det kan meget hurtigt nedbrydes. Nutidens anmeldelseskultur er til stor hjælp for forbrugerne – men som et tveægget sværd kan det også have store konsekvenser for et mindre brand, hvis en forbruger ser sig sur på brandet.
I dag bliver den negative omtale ikke kun i den sure anmelders egen omgangskreds. For på internettet ligger anmeldelser tilgængelige for alle og enhver, der klikker sig forbi.
Derfor kan vrede anmeldere med tendens til at overdrive faktisk være til stor gene for virksomheder. For vreden skal nok dampe af, men ordene bliver hængende på internettet for altid.
Business reputation management er altså særdeles vigtigt, hvis man som brand eller virksomhed har brug for at styrke sit online-omdømme og ikke mindst rydde op i diverse negative omtaler, der på sigt kan skade virksomhedens outreach.
Sådan fungerer det: reputation management service
Hvis I som virksomhed gerne vil give jer i kast med brand reputation management, præsenteres I i dette afsnit for, hvordan reputation management fungerer i praksis.
Hold øje med omtale
Først og fremmest er det essentielt, at du som en del af din reputation management-strategi prioriterer at være til stede på de hjemmesider, hvor der dukker anmeldelser op af dit brand eller produkt. Hold øje, følg med, læs nærmere – jo mere du kender din reputation, jo bedre kan du også arbejde med, om og hvordan den skal reguleres.
Det er også en mulighed at betale sig fra at overvåge sådanne sider gennem værktøjer som Google My Business og Trustpilot.
Overvej at samarbejde med en influencer
Hvis du har et stærkt brand – eller er ved at opbygge det – og gerne vil udbrede budskabet om dit produkt eller din service, kan et samarbejde med en influencer være den perfekte måde at nå nye kunder på.
I dag er effektiviteten af influencer marketing en uvurderlig spiller på markedet, og det kan derfor booste din positive omtale, hvis du får positive ord med på vejen fra en etableret, velanset og indflydelsesrig influencer.
Opfordr dine kunder til at skrive en anmeldelse
Det er mere naturligt for forbrugerne at beklage sig og huske dårlige oplevelser end at give udtryk for de gode. Derfor er det også almindeligt, at virksomheder i dag som et led i digital reputation management beder deres kunder om at give en anmeldelse, efter de har handlet på siden. På den måde får man nemlig opfordret kunderne til at give de positive anmeldelser, som ellers ikke ville være blevet givet.
Engagér dig i omtale – også den negative
En række negative anmeldelser er slemt nok i sig selv. Hvis virksomheden, der har modtaget de negative anmeldelser, ikke har responderet på kritikken, ser det endnu værre ud.
Derfor er det også en god idé, at man som en del af sin reputation management-strategi går ind og engagerer sig i den omtale, der er. Med høflige svar, samarbejdsvillighed og undskyldninger kommer man langt – og man kan vise andre og potentielle købere, at man tager ansvar og går op i sine anmeldelser og feedback.
3 hurtige tips: Brug SEO til reputation management
Faktum er: Jo bedre dit indhold på din hjemmeside er, jo mindre er chancen for, at skeptiske kunder kan finde noget at sætte fingeren på. Derfor går SEO, linkbuilding, content marketing og reputation management hånd i hånd.
Som afslutning får du derfor tre tips til, hvordan du kan gribe din reputation management an gennem SEO.
- Identificér, hvilke søgeord der er belastet af negative anmeldelser, og som kan hjælpe dig i din SEO-strategi, når det drejer sig om reputation management.
- En ny SEO-kampagne kan hjælpe dig med at rense ud i negativ omtale og tilføje ny og bedre kvalitet til din hjemmeside.
· Husk også at optimere dine profiler på sociale medier, så du spreder informativt indhold og positiv omtale.