Introduktion til online markedsføring

16. november 2020

Du kommer ikke sovende til den gode placering på søgemaskinerne, de varme leads og gode konverteringer. Online markedsføring kræver hårdt arbejde, og succesfuld markedsføring består typisk af flere digitale kanaler.

Dit website, sociale medier, linkbuilding og e-mails er blot nogle af de ting, du skal have styr på, hvis du vil have succes i dag. Her på siden er en kort introduktion til online markedsføring. Husk, at ingen er ekspert på alle områder, så vær ikke bange for at søge hjælp til de ting, du ikke er helt skarp på. 

Hvad er online markedsføring?

Online markedsføring er helt grundlæggende al markedsføring på nettet. Det kaldes ofte også for online marketing. Det er med andre ord arbejdet med at få dit budskab frem til de rette brugere i den tætpakkede online-jungle.

Der er mange muligheder for at sprede dit budskab til potentielle kunder og andre relevante personer. Nogle dele af online markedsføring er gratis, mens andre kræver en investering. Når vi snakker online marketing er det ikke kun relevante digitale kanaler. Det er også online værktøjer, som gør din markedsføring bedre. Dem kan du læse lidt mere om i det sidste afsnit her på siden.

Tidligere var marketing hovedsageligt push-markedsføring, hvor især radio, tv og tryk var de primære muligheder. Her “pusher” du dine produkter og services til brugerne ved hjælp af fx. store og dyre reklamer for at blive top-of-mind hos brugerne, når de så mangler et produkt eller en service som din.

Internettet har revolutioneret mange ting og gjort det nemt at finde information om alverdens ting. I stedet for at du fortæller dem, hvad de skal købe, leder de nu selv efter produkter og services og bliver samtidig klogere på deres behov og krav. Det er i denne kategori, online markedsføring typisk hører til i dag, da du forsøger at ramme de rigtige brugere på det rigtige tidspunkt med et mere personaliseret budskab.

Succesfuld digital markedsføring består af mange kanaler

Der er rigtig mange kanaler at overveje. Helt overordnet ser man på organisk og betalt markedsføring. Den organiske er det, du selv udgiver og ikke betaler for. Det kan fx være din hjemmeside og sociale profiler. Betalt markedsføring er dem, hvor du betaler for annoncering, som fx annoncer. 

Søgemaskinerne er ofte den primære kanal

Det er især på søgemaskinerne, kampen om brugerne foregår. Google er den klart største i Danmark, men søgemaskinerne Bing og DuckDuckGo bliver også brugt mere og mere. Her er det indholdet på hjemmesiden, du gerne vil gøre synligt for en bruger, så de klikker sig ind på din side.

Med søgemaskineoptimering (SEO) får du dit eget indhold til at ligge i toppen på relevante søgninger uden at betale for det. Det kræver dog investering i tid, da det ikke bare er noget, du lige kan slå til eller fra, som du fx kan med Paid Search (PPC). Resultaterne holder dog typisk også længere, da det gode indhold bliver liggende, selvom du ikke fortsætter arbejdet.

Paid Search er annoncer. Du betaler for at få vist dine annoncer på søgemaskinerne, og du betaler pr. klik. Hvis du ikke betaler, bliver du heller ikke vist. Det er nemt at blive synlig fra dag 1, hvis du vil betale for det. Ulempen er fx, at det er en løbende investering, og du mister al synlighed, hvis du en dag stopper.

Du må ikke glemme sociale medier og e-mails

Det er ikke kun på søgemaskinerne, kampen foregår. De sociale medier bliver mere og mere vigtige, og her skal der også skelnes mellem organisk og paid/annoncering på bl.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube og Pinterest. Du behøver ikke betale for at udgive dit indhold, men resultatet vil typisk være større synlighed og flere konverteringer, hvis du gør.

En af de mest effektive og billigste marketingkanaler er i mange tilfælde e-mails. Der er dog lige det lille men, at du er nødt til at have samlet permissions (tilladelse til at sende mails), før den bliver effektiv. Dem kan du samle op på hjemmesiden og sociale medier. Med det rette setup kan du personalisere indholdet, så du får det optimale ud af dine leads.

Linkbuilding er et utroligt effektivt værktøj

Et link til din hjemmeside kan sammenlignes med en person, som laver en anbefaling til din side. Jo flere links du har til din hjemmeside, jo flere personer anbefaler dig så at sige. Ligesom anbefalinger i den fysiske verden, vægter digitale anbefalinger også højt – især i Googles øjne. 

Links har betydning for din placering på søgemaskinerne. God linkbuilding har en positiv effekt på din sides rangering og trafik. Hvis du ikke selv er skarp i disciplinen, er det en god idé at alliere sig med en ekspert.

Alle links er dog ikke skabt lige. Google tillægger nemlig ikke alle links den samme værdi. Google foretrækker links fra troværdige sider, hvilket du nok også selv gør. Derfor er det vigtigt, at du ikke bare får mange links, men at du får links af høj kvalitet – kvalitet fremfor kvantitet. Jeg har skrevet en detaljeret guide omkring linkbuilding, som du kan læse her.

Men inden man retter fokus mod linkbuilding skal man have sit onsite SEO på plads. Dette vil jeg også skrive en et indlæg om. Inden det går live kan du læse andre gode guides på den her side.

Find det rette marketing-mix til dine behov

Som du nok har fundet ud af, kræver det mere end én kanal, hvis du vil have succes med online markedsføring. Det er vigtigt, at du ser på, hvad der giver bedst mening for dig og dine kunder. Selvom SEO/søgemaskineoptimering er det mest populære, findes dine kunder måske hovedsageligt på de sociale medier.

Du skal aldrig være bange for at eksperimentere og teste ting af. Prøv nye kanaler og budskaber. Giver de en god ROI, er de måske værd at arbejde videre med. Får du ikke det ønskede ud af dem, kan du hurtigt komme videre til noget, som skaber værdi for din forretning.

Ofte er det hjemmesiden, som er det centrale i et marketing-mix. Det er så at sige basen, som du gerne vil lede kunderne ind til. Det er her, du typisk skal få dem til at købe dine produkter eller ydelser. Hvis du lykkes med at blive top of mind hos brugerne, er det også vigtigt, at de kan finde dig, når de søger efter dit brand og på relaterede søgninger. Hvis ikke, sender du dem lige i favnen på konkurrenterne.

Når du først har lavet indholdet, koster det dig ikke noget – men det skal selvfølgelig også opdateres løbende. 

Hold dig løbende opdateret på trends og muligheder

Online markedsføring er et felt, der altid udvikler sig. Derfor er det vigtigt hele tiden at holde sig opdateret. Best practice i går er ikke nødvendigvis best practice i morgen. Hvis du bliver god til at spotte trends og muligheder, har du en fordel. 

Nye muligheder er ikke nødvendigvis ny teknologi eller algoritmeopdateringer. Det kan også være ændringer i søgeadfærd. Fx hvis brugerne søger på helt nye ting eller pludselig begynder at søge meget på søgeord, der normalt har en lav søgevolumen. 

Sæt tid af til at læse blogs, tilmeld dig relevante nyhedsbreve, og gå i dybden med dine egne data. Så er du klar, når nye muligheder pludselig byder sig til, og du kan rykke på dem med det samme. 

Husk værktøjerne, som gør dit liv nemmere

Der er mange værktøjer, som gør dit liv nemmere. De hjælper dig med at samle og analysere data, så du kan optimere din hjemmeside samt spotte nye muligheder for linkbuilding. Der er også værktøjer, som hjælper dig med at styre dine sociale medier, e-mails og meget andet. 

Du får rigtig meget værdifuld viden og data fra dine egne brugere. Dem bliver du fx. klogere på med Google Analytics, Search Console og Google Ads.

God online markedsføring tager tid. Det er ikke noget, du lige gør fra den ene dag til den anden. Derfor er det også vigtigt at kigge på, hvor du kan spare tid i en travl hverdag. Med et smart bogføringssystem sparer du fx. tid på fakturering og regnskabet generelt, som du i stedet kan bruge på at skabe værdi.