Outreach: Sådan bygger du naturlige kvalitetslinks

14. januar 2020

Hvad er outreach?

Outreach er et hot emne, når du har en hjemmeside. Det er nemlig et effektivt værktøj, når du vil øge antallet af kvalitetslinks, der linker ind til din side. Og kvalitetslinks er guld værd, når du har en hjemmeside. Det har nemlig meget med SEO at gøre.

Outreach er ikke nyt inden for SEO og gode placeringer på Google. Det er dog et emne, som flere og flere indser vigtigheden af. Det er derfor svært at komme udenom, hvis du vil øge trafikken til din hjemmeside.

I denne artikel dykker jeg ned i outreach og giver dig en guide til, hvordan du får kvalitetslinks til din hjemmeside. Her er både teorien bag, hvorfor outreach er et yderst effektivt værktøj og den praktiske del, hvor du får konkrete tips til, hvordan du får succes med outreach.

Hvad er outreach, og hvordan fungerer det?

Outreach er en form for linkbuilding. Altså at du forsøger at skaffe sider, der linker ind til din hjemmeside. Det særlige ved outreach er, at der er mere manuelt arbejde forbundet med det, og det i højere grad er kvalitetslinks, du går efter.

Vi har ikke som sådan et dansk ord for outreach. I grov forstand vil outreach sige ”at række ud efter”. Helt konkret går outreach derfor ud på, at du kontakter relevante modtagere for at få dem til at linke til din hjemmeside.

Det kan enten være ved, at de nævner dine produkter, services eller indhold i et indlæg, de selv skriver, eller at du tilbyder dem at skrive et gæsteindlæg. Du vil stå som forfatter på indlægget og kan derved få et link, der linker ind til din hjemmeside.

Det kan også være en kombination, hvor du skriver et gæsteindlæg, hvor det ikke som sådan er dig, der står som forfatter. I gæsteindlægget får du dog mulighed for at linke til indhold på din hjemmeside.

Giv din hjemmeside en større værdi med outreach

Der er flere gode grunde til at benytte sig af outreach. En af de vigtigste grunde er, at det kan give din hjemmeside en højere værdi. Her taler jeg konkret om domain ratings (DR).

Domain ratings angiver, hvor stærk en hjemmeside er. DR tager værdien fra 0 til 100 på en logaritmisk skala, hvor 100 er den stærkeste værdi. Benytter du Ahrefs, kan du på nedenstående billede se et eksempel på, hvor du finder din DR.

Den logaritmiske skala er ikke uden betydning, når det kommer til DR. Det betyder nemlig, at der er en større afstand mellem for eksempel 78 og 79, end der er imellem 18 og 19. Det bliver derfor sværere og sværere at øge din DR, i takt med at dit domænes DR stiger.

Og hvorfor er DR så vigtigt i forhold til outreach?

Det skyldes, at DR i høj grad bliver påvirket af, hvor mange og hvilke links der linker ind til dit domæne. Din DR stiger, når du får et link fra et domæne (referende domæne) til din hjemmeside. Refererende domæner med en høj DR vil have en større værdi end refererende domæner med en lav DR. Outreach går derfor ud på at skaffe disse kvalitetslinks, således dit domænes DR kan øges.

Men hvorfor skal DR stige?

Flere undersøgelser viser, at der er en korrelation imellem antallet af refererende domæner og placeringen på Google. I en undersøgelse af Brian Dean fandt man for eksempel frem til netop ovenstående sammenhæng (se nedenstående graf).

Kilde: Backlinko.com

Google ser derfor positivt på dit domæne, når du har mange refererende domæner. Det er derfor heller ikke overraskende, at der er en sammenhæng imellem din DR og din placering på Google.

Kort sagt: Du skal benytte dig af outreach for at få refererende domæner til dit domæne, der øger din DR og giver dig en bedre placering på Google.

Det handler ikke kun om links – omtalen er lige så vigtig

Selvom outreach i høj grad går ud på at øge din placering på Google i sidste ende, er det ikke det eneste udbytte. Når du benytter dig af outreach, har du også mulighed for at få omtale af dine produkter, services eller lignende eller bare generelt din virksomhed og dit brand.

Det er en mere blød værdi, men ikke desto mindre stadig en særdeles vigtig værdi at få med. Det er derfor langt fra noget, du skal tage for givet. Tværtimod skal du se det som din oplagte mulighed for at kunne få positiv omtale. Derudover kan det også være med til at øge din brand-værdi og kendskabet til din virksomhed.

Som en ekstra bonus kan det også give trafik fra selve linket. Modtagerens side vil have nogle læsere, brugere eller lignende. Formår du at vinkle det rigtigt, vil disse læsere finde linket relevant at besøge. Der er derfor mange fortjenester ved outreach.

4 tips til at skyde outreach-raketten i gang – og få succes

Nu har du fået styr på de bagvedliggende mekanismer ved outreach. Nu dykker jeg lidt mere ned i, hvordan du rent praktisk bærer dig ad med at komme i gang med outreach. Du får her fire tips til outreach.

#1 Kom helt ind under huden på din målgruppe

Det første spadestik til outreach er, at du skal kende din målgruppe. Kender du ikke din målgruppe, har du ikke en jordisk chance for at gribe outreach rigtigt an og dermed få succes.

Når du skal blive klogere på din målgruppe, kan du starte med at tage et kig ind i Google Analytics. Her kan du få mange brugbare indsigter.

Det er vigtigt, at du får præciseret din målgruppe. Det gør det nemlig nemmere for dig at tilpasse dit indhold, således det rent faktisk bliver relevant og værdiskabende for modtagerens læserskare. Når du får styr på din målgruppe, gør du det også nemmere for dig selv at finde modtagere, der netop henvender sig til denne målgruppe.

#2 Skab indhold, der er for godt til at takke nej til

Når du skal benytte dig af outreach, skal du have godt indhold. Det gode indhold kan komme til udtryk på flere forskellige måder. Skal der linkes til specifikt indhold på din hjemmeside, er det vigtigt, at det pågældende indhold er gennemarbejdet.

Det er vigtigt, at du giver dit indhold lidt ekstra kærlighed, når du skal benytte det til outreach. Det betyder, at det skal være værdiskabende og relevant for din målgruppe. Det gør det nemlig attraktivt for modtageren at linke til dit indhold. Kan modtageren se, hvilken værdi dit indhold kan give deres læseskare, er det svært at takke nej.

Det gode indhold skal dog ikke kun komme til udtryk på din egen side. Skal du skrive et gæsteindlæg, er det også her vigtigt, at du får gennemarbejdet indholdet. Lever dit indhold ikke op til standarden, der er på den pågældende modtagers hjemmeside, er der stor sandsynlighed for, at du ikke kommer i betragtning til at kunne få et link.

I dette tilfælde er det derfor vigtigt, at du sætter dig ind i modtagerens hjemmeside/virksomhed. Dit gæsteindlæg skal nemlig tilpasses derefter.

For at skabe godt indhold, både på egen og modtagerens side, er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i din målgruppe og deres interesser. Det kan være forskellige problemstillinger, målgruppen står overfor, som relaterer sig til din branche, hvor du kan komme med en løsning, gode råd eller lignende. Det er netop det, der kan gøre det relevant og værdiskabende for målgruppen.

#3 Udarbejd en (lang) liste med mulige modtagere

Når du har med outreach at gøre, er det en fordel at have en liste med mulige modtagere. Det er en liste, der byder på forskellige muligheder alt efter emne og segment. Denne liste vil derfor ikke nødvendigvis byde på modtagere, du kan benytte hver gang. Listen vil i stedet fungere som en pulje, hvor du henvender dig til udvalgte, relevante modtagere alt efter emne, indhold og segment.

Dette step kræver lidt detektivarbejde, hvor en simpel Google-søgning ikke nødvendigvis er nok. En Google-søgning kan dog være et fint udgangspunkt. Det vigtigste er, at du sætter noget tid af til at støvsuge nettet for relevante modtagere.

Modtagere kan dække over mange forskellige hjemmesider. Blogs er for eksempel yderst relevante i mange brancher. Skal du have relevante blogs på din liste over modtagere, kan du med fordel tage udgangspunkt i blogoversigter. Der er for eksempel blogbattle.dk, der giver dig en oversigt over blogs i forskellige kategorier.

En anden tilgang er, at du finder inspiration hos dine konkurrenter. Der findes flere gode værktøjer, der kan give dig indsigt i, hvilke sider der linker til konkurrenten. Det kan give dig inspiration til flere modtagere på din liste. Til formålet kan du blandt andet benytte Ahrefs, hvor du får en oversigt over refererende domæner til en konkurrents domæne.

Apropos Ahrefs så kan du også tage udgangspunkt i søgeord, der er relevante for dit indhold. Denne strategi er mere anvendelig, når du sidder med en bestemt form for indhold, som du skal gøre brug af outreach til.

I Content Explorer i Ahrefs kan du indtaste det relevante søgeord, hvor du efterfølgende får en oversigt over nogle af de sider, der er delt mest og linket mest til. Her kan du finde relevante sider, der relaterer sig til det pågældende søgeord og dermed dit indhold. Du skal dog være kritisk i din gennemgang, da ikke alle sider er lige relevante.

Med disse forskellige tiltag vil du efterhånden have en lang liste med mulige modtagere. For at gøre det så overskueligt som muligt er det en fordel at lave system i det. Det kan for eksempel laves i et Excel-ark.

Her kan du for eksempel have oplysninger som:

  • Domæne
  • Navn på kontaktperson
  • Kategori/fokus
  • Kontaktpersons e-mail
  • kontaktpersons telefonnummer
  • Dato for første kontakt
  • Dato for opfølgende kontakt
  • Status for modtager.

Eksempel på systematisering af liste i Excel

Dette er blot eksempler. Der kan derfor sagtens være yderligere oplysninger, der kan være relevante for dig at inkludere.

#4 Udvælg de mest relevante modtagere til dit indhold

Når du står i en konkret situation, hvor du skal benytte dig af outreach, skal du kun udvælge de mest relevante modtagere på din liste. Du får ingenting ud af at kontakte irrelevante modtagere, da de højest sandsynligt vil afvise dig.

Gå derfor slavisk din liste igennem, og udvælg de modtagere, der har relevans for dit indhold. Du vil nu sidde tilbage med en udvalgt skare af modtagere, som du er klar til at tage kontakt til med henblik på outreach.

Forarbejde er et must – sæt dig grundigt ind i modtageren

Som tidligere nævnt er der en del manuelt arbejde ved outreach. Det manuelle arbejde fortsætter lidt endnu. Når du er nået til punktet, hvor du skal begynde at tage kontakt til relevante modtagere, skal der en del researcharbejde til.

Forarbejdet består først og fremmest i, at du skal sætte dig ind i modtageren. Dyk ned i, hvad virksomheden/bloggeren/eller lignende interesserer sig for. Det kan du for eksempel gøre ved at kigge tidligere artikler, blogindlæg eller andre relevante undersider igennem på hjemmesiden.

Ved at sætte dig ind i den specifikke modtager kan du lettere tilpasse din henvendelse til den enkelte. Det er med til at gøre det mere konkret og ikke mindst mere personligt. Gå derfor uden om at massesende skabelonhenvendelser, hvor du kun lige har ændret e-mailadressen. Det kan ses på lang afstand, at det er en skabelon, og det er typisk ikke noget, der giver det store afkast med sig.

Tag derfor forarbejdet seriøst. Det er det, der kan lede dig tættere på et ja og dermed succes med outreach.

Eksempel på outreach-henvendelse

Selvom jeg fraråder skabelonhenvendelser, kan du i stedet have en skabelon for opbygningen af din henvendelse. Den kan sikre dig, at du kommer ind på relevante punkter, men stadig holder det oprigtigt og personligt.

Du får her et eksempel på, hvordan en skabelon til opbygningen af din henvendelse kan se ud.

Hej [Navn på kontaktperson]

Mit navn er [dit fornavn + efternavn], og jeg arbejder hos [virksomhed] som [stilling]. Jeg skriver til dig, da jeg er faldet over dit indlæg om [indlæggets emne] på [modtagers domæne], som jeg fandt yderst interessant.

Personligt synes jeg, at [din holdning til emnet].

Jeg har selv for nyligt lavet en undersøgelse, der omhandler [emne]. [Uddyb kort undersøgelsen, og hvorfor det er interessant].

Du kan læse mere om min undersøgelse og nøgleresultater her: [link til din undersøgelse]

Jeg tænkte, at disse findings inden for [emne] kunne være relevant for dig/jer, da [værdiskabelse for modtager og modtagers læsere].

Jeg ser frem til at høre fra dig/jer.

Med venlig hilsen

[Dit fornavn + efternavn]

[Stilling] hos [virksomhed]

Tlf.nr.: [dit telefonnummer]

E-mail: [Din e-mail]

Dette er et simpelt eksempel, som let kan tilpasses til den enkelte. Derudover kan du sagtens personliggøre den til, hvordan du kommunikerer. Det vigtigste er, at du virker oprigtig og personlig. Det skal ikke være for spam-agtigt. Det er vigtigt, at du viser ydmyghed og er høflig.

Følg op på din henvendelse – uden at virke anmassende

Det er ikke altid, at du får et svar lige i første hug. Du skal huske på, at det er mennesker, du skriver til, som kan have travlt med alt muligt andet og dermed overser eller glemmer din henvendelse.

Du skal derfor ikke være bange for at følge op på din henvendelse, hvis du ikke har fået noget svar. Der er ikke noget facit til, hvornår du kan følge op på din henvendelse. Det handler om at følge din intuition.

Derudover skal du ikke virke anmassende. Din opfølgende e-mail skal være lige så personlig og høflig som din første henvendelse. Det kan derfor være en god idé at vise forståelse for, at vedkommende ikke har vendt tilbage på din første e-mail. Det kan være i stil med: ”… der kan jo være meget at se til fra tid til anden… ”.

Har du fra tidligere allerede opbygget en relation til modtageren, skal du ikke være bange for at ringe til vedkommende. Igen handler det om at følge din intuition for, hvornår det er passende at ringe og følge op på din henvendelse. Det kan være relevant at gøre, efter du har sendt én eller to opfølgende e-mails, som stadig ikke er blevet reageret på.

Vælger du at ringe, skal du huske at opretholde den høflige og imødekommende tone og vise forståelse. Det kan være dét, der gør forskellen for, om du får en positiv eller negativ respons på din henvendelse.

Et godt netværk er det halve af arbejdet

Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, at der ligger meget arbejde blot i det at finde relevante modtagere, når du har med outreach at gøre. Derudover kan der være mange forgæves henvendelser, hvor du ikke får den ønskede effekt – et link.

Et godt netværk kan derfor være guld værd, når du har med outreach at gøre. Det kan gøre det nemmere at komme ind i varmen og netop få disse værdifulde refererende domæner.

Du skal derfor ikke tage pleje af relationer og netværk for givet. Det kan gøre en kæmpe forskel på lang sigt. Et godt renommé kan også være med til at give det sidste skub i den rigtige retning.

Er du klar til at sætte gang i outreach-møllen?

Jeg er nu nået igennem min guide til outreach, og om hvordan du kan få hevet kvalitetslinks til din hjemmeside. Det kan være et omfattende projekt at komme i gang med, men når først du har fået styr på processerne, bliver det lettere fra gang til gang.

Har du spørgsmål til nogle af processerne i forbindelse med outreach, er du velkommen til at kontakte mig. Du kan skrive en kommentar her på siden, hvorefter jeg vender tilbage med et svar.