S-E-O. Du er garanteret stødt på akronymet SEO rundt omkring på arbejdspladsen eller internettet, særligt hvis du beskæftiger dig inden for e-commerce- og marketingbranchen. Men hvad står SEO egentlig for? Hvad kan det, og hvorfor er SEO ét af de største og vigtigste nøgleord inden for onlinemarketing i 2021?
Helt kort og godt står SEO for Search Engine Optimization – altså søgemaskineoptimering på godt dansk. Det bliver også i flæng refereret til som søgeordsoptimering, Google-optimering og SEO-optimering.
Betydningen er ikke desto mindre den samme: SEO går kort fortalt ud på at gøre din hjemmeside så relevant som overhovedet muligt for søgemaskinerne, der rangerer aktuelle søgeresultater. Ved at optimere din hjemmeside gennem SEO-tekster, kan – og skal – du altså kontinuerligt arbejde mod at få den bedst mulige placering i søgefeltet i forhold til dine konkurrenter, få besøgende og ikke mindst få konverteringer.
I dette indlæg vil du få en grundig indføring i SEO for begyndere, det relevante og bedste SEO-værktøj og ikke mindst kilden til succesfuld SEO: en processuel SEO-strategi og -analyse. Efter at have læst dette indlæg vil du være klædt godt på til at tænke i SEO-baner i dit eget arbejde og ikke mindst have fået afmystificeret og klargjort dette hyppigt brugte onlinemarketing-begreb.
Indholdsfortegnelse
Søgemaskineoptimering – en guide for begyndere
Din hjemmeside er up and running og klar til, at potentielle kunder klikker sig ind og ser nærmere på alt det, du har at tilbyde. Men hvordan skal de finde dig blandt det store udvalg af fristende konkurrenter på markedet? Svaret – eller i hvert fald vejen dertil – er søgemaskineoptimering.
Som beskrevet ovenfor er det nemlig de mest relevante og aktuelle SEO-tekster, der får søgemaskinerne til at se favorabelt din vej, når de skal rangere din hjemmeside blandt populære og relevante søgeresultater for din målgruppe.
Når målgruppen – eller du selv for den sags skyld – søger på Google eller en anden søgemaskine, præsenteres du nemlig for det, som søgemaskinerne gransker til at være de allermest relevante bud. Det er de hjemmesider og links, der ligger i toppen af søgningen, og det er dem, der står til også at få allermest ud af trafikken og lave konverteringer.
Derfor vil alle selvklart gerne ligge så tæt på toppen som muligt. Og derfor er det én af de bedste idéer, du får i år, hvis du begynder at arbejde med søgemaskineoptimering på din hjemmeside.
Her må lige indskydes en relevant forskel mellem SEM og SEO. SEM er det betalte indhold, der ligger højt på søgelisterne. SEO er altså en billig mulighed, som du selv kan arbejde for, når det kommer til at rangere højere.
Som SEO-nybegynder får du hermed fire gode og essentielle råd til, hvordan du skal gribe sagen an som nybegynder.
Tænk i søgeord
Når du skal gøre din hjemmeside synlig for målgruppen og potentielle købere, handler det i bund og grund om at ramme de søgeord, som de søger på. Jo mere akkurat du kan vise søgemaskinen, at du er det relevante bud for det, der søges på, jo højere vil du kunne blive placeret.
Det kan være brede søgeord såsom ’tøj,’ ’hund’ eller ’bil.’ Med disse vil det være sværere at komme til i mængden af relevante bud, hvorimod de mere snævre søgeordskombinationer – såsom ’kvindetøj i store størrelser,’ ’hvad skal min hund spise’ eller ’det bedste sted at købe en bil i Århus’ – vil give dig større chancer for at stryge mod toppen af rangeringen.
Her skal dog hurtigt pointeres – og punkteres – en SEO-kritik, som mange måske vil kunne nikke genkendende til: at SEO handler om keyword stuffing (at proppe så mange søgeord som muligt ind i en tekst) og tomt, intetsigende indhold, der ikke skal læses af ’almindelige mennesker.’
Men heldigvis behøver SEO slet ikke at have noget med ovenstående at gøre. I dag er der nemlig rigtig mange kvalitetsbevidste og performanceorienterede måder til at udforme SEO-tekster med relevante og optimerende søgeord.
Hvis du er interesseret i at læse mere om, hvordan du finder de helt rigtige – og virksomme – søgeord til din tekst, kan du læse meget mere længere nede i afsnittet ’Grundelementerne: SEO-strategi og SEO-analyse.’
Titel- og metabeskrivelse
Titel- og metabeskrivelse – også kaldet for title tag og meta description – er måske nok to små størrelser, men de er utroligt vigtige for både søgemaskinens analyse af din hjemmeside og for potentielle kunders motivation til at klikke sig ind på din hjemmeside.
Er du i tvivl om, hvad titel- og metabeskrivelse er? Så får du lige et eksempel herunder med titel og metabeskrivelse for dette indlæg (måske du læste det, før du kom herind?):
Titelbeskrivelse: Blog | Hvad er SEO? | nikolajostergaard.dk
Metabeskrivelse: Vil du gerne blive klogere på, hvad SEO er for en størrelse, og hvad SEO kan gøre for din virksomhed? Læs mere her.
Titelbeskrivelsen læses især af søgemaskinen for at afkode, hvad din hjemmeside gemmer på. Det er derfor også essentielt, at dit primære søgeord inkorporeres i titelbeskrivelsen for at give søgemaskinen den mest akkurate idé om, hvad dit link fører til.
Metabeskrivelsen bruges ikke på samme måde af søgemaskinen til at rangere efter, men den er i stedet vigtig for at fange den potentielle kundes blik – og klik. For jo flere, der klikker ind på din side, jo mere attraktiv ser du ud i søgemaskinens øjne. Dette kaldes for en click-through rate, og den vil du naturligvis gerne booste.
Med en stærk metabeskrivelse med CTA’er (call-to-action), relevante beskrivelser af tilbud og præcise søgeord kan du altså forhøje chancerne gevaldigt for, at den potentielle kunde klikker sig ind på din side.
Skriv reelt, levende og unikt indhold
Som tidligere nævnt er en fordom mod SEO, at teksterne er spækket med tomt indhold, floskler og ikke mindst en alt for stor mængde af søgeord. Men en god og virksom SEO-tekst er faktisk alt andet end det. For relevant content – som man også kalder det på ”marketingsprog” – er alfa og omega for din SEO-performance.
Der er ikke desto mindre ikke noget kort svar på, hvad der lige præcis udgør en god SEO-tekst. Et godt sted at begynde er dog ved at:
- gøre teksten velskrevet, overskuelig og letlæselig
- skrive i et letforståeligt og afkodeligt sprog, der er målrettet modtageren
- præsentere det primære budskab allerede fra begyndelsen – og opsummere det til sidst
- tilbyde viden om det, som du har ”lovet” den besøgende, og som de skal bruge
- inkorporere dine bedste kneb til at fastholde og konvertere den besøgende.
En god tommelfingerregel er, at en velfungerende SEO-tekst er på mindst 1000 ord. Det kan måske lyde af meget, hvis du er ny ud i søgemaskineoptimering, men det hårde skrivearbejde kan bestemt betale sig. Marketingeksperterne har nemlig påvist, at søgemaskinerne belønner sider med længere tekster og tillægger dem større værdi.
Man kan således sige, at du som SEO-tekstforfatter skal balancere en kombination af relevant indhold og længde. Jo længere teksten er, jo bedre, dur ikke, hvis indholdet er irrelevant, betydningsløst eller udelukkende langt for at være proppet med søgeord. Imidlertid er det også en god idé at lade ordene strømme ud, så teksterne får en betydelig længde.
Den største dødssynd inden for SEO er kopiering (duplicate content). Hvis du ikke skriver en unik tekst – det vil sige skriver dine egne formuleringer, parafraseringer eller pointer – vil søgemaskiner som Google straffe det med dårligere placeringer. En unik tekst er dermed alfa og omega inden for onlinemarketing.
Det er således også op til dig at skabe en god balance mellem længde og relevant, unikt indhold for at skrive rigtig gode, konverterende SEO-tekster.
Brug linkbuilding
Søgemaskinerne afkoder en hjemmeside som værende populær, hvis der er mange andre sider, som linker til den. Du kan opfatte et link som en anbefaling – når der er mange, som linker til din side, er der mange anbefalinger, og så stiger du også i popularitet og dermed relevans i søgemaskinernes øjne.
Der er naturligvis forskel på links, og på hvor du får dine indgående links fra. Tænk derfor gerne over at sprede dem ud, så du får en kombination. Links fra store og populære sider er for eksempel favorable, fordi det vidner om, at din hjemmeside også er et populært sted at klikke sig hen.
Ovenstående beskriver man også som eksterne links. Det vil sige links fra sider, der som sådan ikke har noget at gøre med din egen hjemmeside. Det kan være gennem gæsteindlæg på andres sider, eller du kan oprette dine egne eksterne hjemmesider, der linker tilbage til den primære hjemmeside.
I forlængelse heraf kan du også fokusere på interne links. Det er altså links inden for din egen hjemmesides grænser, hvor du eksempelvis linker til relevante produkter, kategorier, kontaktformularer, blogindlæg eller andet, som den besøgende endnu lettere kan finde via dit link.
På den måde hjælper du både den besøgende med at få en god brugeroplevelse – som vil blive belønnet af søgemaskinerne – og du får opbygget en solid intern linkstruktur, som vil gavne din hjemmeside.
Vil du gerne blive endnu skarpere til at linkbuilde? Så kan du også læse denne guide til linkbuilding.
Søgeordsværktøj til forskellige teksttyper
Inden for søgemaskineoptimering findes der en række forskellige teksttyper, som er dem, der oftest bliver skrevet og brugt, når du vil optimere din hjemmeside eller webshop med SEO. Det er de forskellige teksttyper – eller kategorier – som brugeren møder på siden, og som også er de sider, der kan søges frem via Google eller en anden søgemaskine.
Disse tekster kaldes også for onpage SEO eller onsite SEO.
Herunder findes således en kort præsentation og gennemgang af tre forskellige og almindelige teksttyper, som du som udgangspunkt bør arbejde med, når du som nybegynder arbejder med søgeoptimering eller webshop-optimering.
Kategoritekster
Kategoritekster er de ”paraplytekster,” den besøgende møder på en webshop. Hvis vedkommende for eksempel er på udkig efter tøj, sko eller bestemte brands, skal den specifikke landingsside gerne have en udførlig og informativ kategoritekst – der også sørger for en god, organisk SEO-performance.
I en god kategoritekst er det essentielt at inkludere relevante søgeord, at have en fængende indledning samt at sørge for at præsentere interne links til de mere specifikke produkter, som den besøgende kan finde på din hjemmeside.
Kategoritekster skal gerne være lange og informative. Tommelfingerreglen lyder her på mindst 500 ord for at tilbyde søgemaskinerne – og den besøgende – et velresearchet, oplysende og fængende skriv, der præsenterer alt det, man kan finde på den pågældende hjemmeside eller webshop.
Produkttekster
Produkttekster er de mere specifikke tekster, der knytter sig til hvert enkelt produkt, som forhandles på din hjemmeside. Det kan være alt fra en beskrivelse af en service, en produkttype eller et specifikt produkt.
En produkttekst skal, ligesom kategoriteksten, være informativ, oplysende og fængende. Du skal formidle alle de vigtige informationer, som den potentielle kunde skal kende til, før et køb indgås. Det gælder altså alle slags specifikationer, som er relevante for den aktuelle service eller for produktet: størrelse, pris, levering, brand, pasform, vask, reklamation etc.
Samtidig er produktteksten også din mulighed for virkelig at vise den potentielle kunde, hvorfor vedkommende bør købe netop dette produkt hos dig. Så smør gerne det skriftlige sælgersmil på i din tekst, og giv den gas med storytelling, salgspointer og -argumenter. Uden at overdrive, selvfølgelig.
En produkttekst skal som tommelfingerregel gerne være minimum 150 ord for at rangere på fylde og relevans.
Blogindlæg
Blogindlæg hører til de længere teksttyper, man kan benytte sig af inden for søgeoptimering. Et velfungerende blogindlæg rummer nemlig både massevis af information, overskuelig formidling, linkbuilding og naturligvis den rette mængde søgeord, som kan gøre indlægget attraktivt for søgemaskiner og besøgende.
Jo mere bruger- og læsevenligt dit blogindlæg er, jo større mulighed er der for, at det bliver læst, delt og linket til – alt sammen reaktioner, som vil blive belønnet af søgemaskinerne og forbedre din SEO-performance.
Et solidt blogindlæg skal være minimum 1000 ord og derfor også have en særdeles klar og skimmevenlig struktur. Det skal være muligt for den, der læser indlægget, at danne sig et hurtigt overblik over indlæggets budskab og pointer. Måske har læserne ikke tid til at læse hele indlægget, men det betyder ikke, at de ikke kunne have interesse for dele af teksten.
Brug derfor gerne mange korte tekstafsnit, punktopstillinger og præcise overskrifter (H2’ere) i dine blogindlæg for at målrette og overskueliggøre din formidling så klart som muligt.
Blogindlæg drejer sig ofte om guides, dybdegående viden eller andre emner, der kræver et længere format. Derfor bør du også sætte dig grundigt ind i det emne, du skriver om, for at sikre at kvaliteten forbliver høj hele vejen igennem indlægget.
Grundelementet bag effektiv SEO: Søgeordsanalyse
Som tidligere nævnt er søgeord alfa og omega, når det kommer til at skrive SEO-tekster. Det er søgeord, som Google og søgemaskinerne finder og rangerer dig på – og derfor kan det virkelig godt betale sig at gå i dybden med arbejdet med at finde de bedste primære, sekundære og organiske søgeord, du kan.
Søgeordsanalyse (keyword planning) foregår med værktøjer som for eksempel Google Analytics eller Keyword Planner, hvor du kan få et smart behind-the-scenes indblik i, hvordan forskellige hjemmesider og søgeord rangerer i forhold til hinanden. Du kan med sådanne værktøjer få indblik i statistikker, procenter, performance og meget andet fra selve søgemaskinerne.
Har du ikke arbejdet med søgeordsanalyse før? Så frygt ikke. Det behøver slet ikke at være så indviklet, som det måske kan virke ved første øjekast.
Der findes ikke en decideret opskrift på ”den gode søgeordsanalyse,” ligesom der heller ikke findes en ingrediensliste til alt, du skal bruge for at skabe effektive SEO-tekster. Ikke desto mindre kan der deles ud af gode og virkningsfulde råd, som du finder i dette afsnit.
Søgehensigt og søgeintention (search intent)
Det er en essentiel del af en søgeordsanalyse at sætte sig ind i, hvad den, der søger på søgemaskinen, gerne vil finde frem til. Der er for eksempel stor forskel på, om vedkommende er ude efter at købe et produkt eller finde viden om en service.
Når du skal tilrettelægge dine primære og sekundære søgeord, gælder det altså om at være så specifik som overhovedet muligt. Jo mere præcise dine søgeord kan være, jo bedre!
Derfor gælder det også som hovedregel om at finde frem til de rette – og specifikke – kombinationer af søgeord.
Et eksempel
Du sælger gummistøvler og skal skrive en kategoritekst, der inkorporerer en masse gode søgeord.
Hvis du udelukkende bruger ”gummistøvler” og ”gummistøvle,” vil der ikke være ret meget specifikt for hverken søgemaskiner eller potentielle besøgende at gå efter, og din hjemmeside vil hurtigt drukne i mængden.
Du vil i stedet kunne finde flere kombinationer, hvor du vil kunne konvertere brugere ved søgeordskombinationer såsom ”gummistøvler til kvinder,” ”gummistøvler fra Ilse Jacobsen,” ”hvor køber jeg billige gummistøvler i Aarhus” etc.
Prøv engang også at forestille dig, at du selv skal finde frem til et produkt eller en service på eksempelvis Google. Skriver du ét eller to ord, som er meget generiske, finder du også blot et stort udvalg af de mest populære sites – som ikke nødvendigvis er dem, der er mest relevante for dig i din situation.
I din søgeordsanalyse er det således også vigtigt, at du forsøger at sætte dig ind i søgerens søgehensigt for på den måde at kunne ramme ind i deres behov og fange deres interesse med din tekst.
LSI
LSI er en forkortelse for Latent Semantisk Indeksering. Dette betyder, at søgemaskinen ikke udelukkende opfanger og isolerer enkelte ord i teksten, når der scannes efter søgeord. Søgemaskiner som Google er i dag nemlig intelligente nok til også at arbejde semantisk – det vil sige, at de kan lede efter synonymer og relaterede ord, som knytter sig til dit primære søgeord og dit budskab.
Når du også inkorporerer LSI som en del af din søgeordsanalyse og det forberedende SEO-arbejde, kan du altså optimere din tekst betydeligt. Det gælder på den hardcore søgeordsrangering, men også på indholdsværdien af din tekst. Flere forskellige synonymer og formuleringer gør nemlig teksten langt mere dynamisk og levende at læse for den besøgende.
SEO-konsulent og søgemaskineoptimering i Århus
Hvis du har læst med så langt, kan det være, at du lige nu opfatter søgemaskineoptimering som lidt af en mundfuld. Derfor kan det også være en god idé at alliere sig med en SEO-konsulent eller SEO-ekspert, der kan hjælpe dig med at komme godt i gang med effektive tekster til din hjemmeside.
- Læs også: Core web vitals
Det kan her være anbefalelsesværdigt at begynde et samarbejde med et lokalt marketingbureau eller en konsulent. Bor du i København, kan du finde en lokal konsulent, der kender markedet i dit område. Bor du i Århus, kan du alliere dig med én, som kan hjælpe dig med søgemaskineoptimering i Århus, og som kender de lokale muligheder for samarbejder, besøgende, konverteringer etc.
Hvad er SEO? 7 opsummerende råd til effektiv SEO
SEO er et essentielt – og ikke mindst meget spændende – redskab at give sig i kast med, når det kommer til onlinemarketing. SEO er ikke bare noget, man ”lige gør” og skyder af en enkelt gang, men ikke desto mindre er SEO-arbejdet tilgængeligt for alle og bør anskues som en proces, hvor du hele tiden kan udbygge, optimere og effektmåle for at få det bedst mulige resultat.
Du får afslutningsvist de syv bedste råd til dig, der som SEO-nybegynder vil klæde dig godt på til at gå i gang med at optimere din hjemmeside og sørge for, at du stryger til tops på søgemaskinerne!
- Skriv præcise og konkrete titel- og metabeskrivelser med dit primære søgeord og CTA’er.
- Skriv fængende indledninger, der suger og fastholder læserens opmærksomhed og interesse.
- Skriv overskuelige, letlæselige og målrettede tekster, som har masser af indhold.
- Skriv forskellige slags SEO-tekster med fokus på linkbuilding – både eksternt og internt.
- Skriv dynamiske og levende tekster, der ikke har keyword stuffing – det bliver straffet.
- Skriv dine tekster baseret på grundige søgeordsanalyser, som rammer specifikt og bredt.
Skriv længere tekster – jo længere, jo mere relevante ser de ud for søgemaskinerne.